Kirkon tekijät - Kasvoja peruskorjaustyömaalta

 Myyrmäen kirkon peruskorjauksen työmaalla tekee töitä noin 60 työntekijää.
Tässä heistä kolme: sisätöitä, ilmanvaihtotöitä ja maanrakennusta.

Olen Rikhard "Riku" Hilbert, toimin sisätöiden työnjohtajana. Vastaan mm. maalauksesta, laatoituksista, väliseinistä ja tiivistyksistä. Niiden osalta olen se, jota nykäistään hihasta: "Hei, mites tää juttu."

Olen ollut rakennusalalla reilut 20 vuotta. Aloitin isäni firmassa.

Olen käynyt Myyrmäen kirkolla ensimmäisen kerran joskus 1987-1988 alakouluikäisenä. Kävin Mårtendals skolania ja muistan, että kävelimme kirkkoon. 

Onhan se hyvä fiilis korjata samaa taloa. Kohteena tämä on muuta kuin perusrakentamista, merkittävä rakennus. Jokaisessa rakennuksessa on oma juttunsa. 


Olen Tommi Mandelinrakennan ilmanvaihtojärjestelmää. Teen itse rakennushommia ja samalla johdan iv-asentajien porukkaa.

Olen ollut mukana Myyrmäen kirkon peruskorjauksessa uuden ilmanvaihdon rakentamisesta asti syksyllä 2023. Rakennusalalla olen ollut 35 vuotta. Piti tulla armeijan jälkeen vain kahdeksi kuukaudeksi.

Myyrmäen kirkko ei ollut minulle aiemmin tuttu. Tämä on ihan toimiva työmaa.


Olen Marjut Räsänen, teen maanrakennus- ja pihatöitä. Meillä on mieheni kanssa kahden hengen yritys. 

Kun työmaalla kaivetaan kuoppaa, minä olen kaivinkoneenkuljettajan silmät: luen piirustuksia ja ohjaan kuljettajaa väistämään jotain tai ottamaan jostain lisää. Kuljettajan näköala kaivettavaan kuoppaan on rajallinen. Olen vähän kuin kaivinkoneen perämies.

Hoidan myös yrityksen paperiasiat: palkat, laskut, verot. Teen tilauksia ja kilpailutuksia. Vastikään tilasin Myyrmäen kirkon pihalle leikkivälineet.

Minun vastuullani ovat myös vihertyöt ja kasvit. 

Kaivinkonekin siirtyy tarvittaessa, mutta kaivamisen jätän muille, se on muiden osaamista.

Myyrmäen kirkossa olemme olleet mieheni kanssa kummilapsemme kastejuhlassa ja konfirmaatiossa. Kummilapsi on nyt 20-vuotias. Siksi Myyrmäen kirkon peruskorjauksen tarjouskilpailu kiinnittikin erityisesti huomiomme ja päätimme tarjota.


Kommentit